Komunikat w sprawie bezpieczeństwa

Podszywanie się pod pracownika Banku

Spoofing telefoniczny czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego, w ostatnim czasie coraz częściej wykorzystywany przez cyberprzestępców. Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji. Przestępca będzie tak rozmawiał żeby wpłynąć na Twoje emocje i wprowadzić Ciebie w stan poczucia zagrożenia, zmartwienia, zaniepokojenia lub zaciekawienia. Pamiętajmy - na każdym kroku należy zachować rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostałeś poinformowany o potencjalnym zagrożeniu którym jest utrata środków.

Jak wygląda działanie przestępcy

Do klienta banku dzwoni ktoś kto podaje się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Informuje go, że bank zatrzymał podejrzany przelew z jego rachunku i prosi o potwierdzenie realizacji tego przelewu. Klient zaprzecza, że realizował taki przelew, natomiast rozmówca informuje go, że ktoś przejął jego konto. Oszust wyjaśnia, że pozostałe środki są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne. W tym celu prosi o zainstalowanie aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego telefonu lub podanie poufnych informacji tj. loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych karty płatniczej.

PAMIĘTAJ!

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego
  • Jeśli już zostaliśmy oszukani powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu


Przypominamy, przy okazji, także podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
  • nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banku,
  • poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeśli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
  • pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych,
  • bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon swojego numeru PESEL,
  • zachowaj też ostrożność, jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.